De Gouden Regel voor succes in Actiemarketing

Maak van iets gewoons iets bijzonders, en de menselijke natuur doet zijn werk.

Wat kennis van de menselijke natuur komt altijd van pas. Zo zijn er mensen die altijd op zoek zijn naar speciale aanbiedingen. Naar prijzen die echt niet meer lager kunnen. Als ze die weten te vinden, geeft ze dat een gevoel van beloning. Dat ze met slim handelen het beste eruit hebben gehaald. Als u die mensen wilt aanspreken, lijkt het dus heel logisch om echt diep te gaan met uw prijzen. Zeker als u snel een flinke hoeveelheid producten wilt verkopen. Veel winkeliers hanteren het prijsinstrument dan ook geregeld.

Zo ook de bekende supermarktketen waar ik als jonge marketeer werkte. We gingen er prat op de goedkoopste te zijn, en dat bewezen we op allerlei manieren. Elke week hadden we een aantal trekkers, die soms zelfs onder de inkoopprijs werden verkocht. Natuurlijk adverteerden we daar flink mee, en die producten vlogen meestal dan ook de deur uit. Tot we een keer een enorme partij theedoeken hadden ingekocht.

De bakken in de filialen lagen vol met hoge stapels theedoeken. Er hingen grote posters boven met in rood dik viltstift geschreven: ‘Schitterende theedoeken, nu met 50% korting!’ Succes verzekerd, was men gewend. Maar na een week waren de bakken nog vrijwel vol. En de filiaalleiders gingen bellen. Wat ze ermee aan moesten, want de nieuwe aanbiedingen kwamen er al weer aan.

Na enige telefoontjes met de filialen was me duidelijk waar het probleem zat. De meeste vrouwen vonden de theedoeken helemaal niet zo schitterend, en de lage prijs vormde een te geringe beloning om ze te kopen. De volgende dag liet ik nieuwe posters boven de theedoeken hangen. In rode dikke letters stond er: Partij met weeffout! Nu voor de halve prijs!”

Opeens was er volop leven rondom de theedoeken. Vrouwen verdrongen zich massaal rond de bakken, op zoek naar de weeffouten. Die ze uiteraard niet konden ontdekken, waardoor de theedoek voor de halve prijs een echt buitenkansje leek. De menselijke natuur deed zijn werk. En de hele partij was binnen een dag uitverkocht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *